04
August
2020
|
13:41
Europe/Amsterdam

Konica Minolta tillkännager framgångarna med verktyget AIRe Link för visuell support remote

AIRe Link

Konica Minolta Business Solutions Europe är glada över att snabbt kunna tillkännage en framgångsrik användning av prototyp av sitt nya visuella supportverktyg, AIRe Link. Liksom med många andra tillverkande organisationer har Konica Minoltas service och support kraftigt påverkats av resrestriktioner under de senaste fyra månaderna på grund av COVID-19. Situationen påskyndade utvecklingen och pilottestningen av ett verktyg för fjärrvisuellt stöd som utvecklats av Konica Minolta Business Innovation Center som en del av intelligenta anslutna arbetslösningar. AIRe Link gör det möjligt för företag att själv identifiera eller lösa problem på sina utskriftsenheter samtidigt som de stöttas av Konica Minolta på distans. Fler än 1 000 personliga kundbesök kunde undvikas över hela Europa under de första fyra månaderna av den interna pilotanvändningen. Dessutom erbjuder Konica Minolta nu också betaversionen av verktyget gratis till externa företag så att de också kan lösa problem på distans när de stödjer sina kunder, oavsett bransch.

Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta Sverige
Vi är verkligen glada att kunna presentera en betaversion av AIRe Link så snabbt! Inte minst med tanke på situationen kring COVID-19. Detta är till stor hjälp så väl för vår egen support- och servicefunktion som för våra kunders. Oavsett bransch, så är detta ett verktyg som verkligen effektiviserar sättet att arbeta samtidigt som det reducerar användningen av värdefulla resurser. Detta är nog bara början på vad vi ser som ett nytt sätt att arbeta både smart och kundnära.
Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta Sverige
På grund av den höga komplexiteten i vår tryckmiljö har jag redan använt AIRe Link flera gånger. Den största fördelen är möjligheten att visa saker i realtid; vad jag gör eller söka efter problemet med extern expert. Tack vare AIRe Link behöver jag inte vänta på att en servicetekniker kommer ut för att stödja mig på plats. Jag kommer säkerligen att använda AIRe Link igen när det behövs.
Benny Wall Örtengren, Officeworks

Användning av AIRe Link inom Konica Minolta

Som molnlösning gör AIRe Link att exempelvis en teknisk specialist kan se vad kunden ser med hjälp av kameran från kundens smartphone eller surfplatta. Istället för att installera ett program eller skapa ett konto behöver kunden bara klicka på en inbjudningslänk som mottas via SMS och en session öppnas i webbläsaren på sin smartphone eller surfplatta. Det går även att använda en live-pekare eller ritning i ögonblicksbilden av kundscenen för att tillhandahålla visuell navigering under problemanalys och när man guidar kunden genom korrigeringsproceduren.

Att använda AIRe Link resulterar i snabbare identifiering av problem och en relevant fjärrlösning, vilket hjälper tekniker med färre och kortare resor, snabbare felsökning, kostnadsbesparing så väl som minskning av koldioxidutsläpp. Det förbättrar också kundnöjdheten och säkerställer servicepersonalens välbefinnande.

Efter att ha bevisat fördelarna och stabiliteten med en sluten betaversion beslutade Konica Minolta att påskynda utvecklingen av AIRe Link och distribuerar för närvarande lösningen i serviceteam över hela Europa. Målet är att öka effektiviteten hos Konica Minolta Service and Support-avdelning, samtidigt som Konica Minolta ska kunna vara behjälpliga i händelse av begränsningar som inte tillåter kundbesök på plats.

 

AIRe Link är det perfekta tillskottet till vår verktygslåda för service. Det gör att vi kan öka drifttiden för kundernas infrastruktur samtidigt som vi optimerar våra processer. Vi använder också detta verktyg för att öka kunskapsöverföringen inom våra team.
Gerald Pomper, Head of Service and Support, Konica Minolta Business Solutions Germany
Efter att ha rapporterat ett problem med vår Production Printing-maskin från Konica Minolta ombads jag att använda AIRe Link för att visa provutskrifter för Konica Minolta-teknikern. Han vägledde mig genom några felsökningsförfaranden och kunde diagnostisera en del som behövde justeras. Eftersom feldiagnosen redan utfördes på distans och teknikern redan visste exakt vilken reservdel som krävdes, kunde min maskin fixas direkt vid första besöket. AIRe Link var otroligt snabb och enkel att använda.
Gurney Ghathory, Rayprograghics Ltd, United Kingdom

AIRe Link för andra industrier
Förutom att upptäcka funktionsfel på MFP- eller Production Printing-enheter, erbjuder Konica Minolta också AIRe Link-verktyget som en öppen beta-lösning utan kostnad till sina kunder, återförsäljare och externa företag. AIRe Link kan också användas för enheter eller maskiner i andra branscher, vilket följande exempel framhäver. Bruker är ett globalt företag med 6 000 anställda som levererar högpresterande vetenskapliga instrument och analytiska och diagnostiska lösningar av högt värde som gör det möjligt för forskare att utforska liv och material på molekylära, cellulära och mikroskopiska nivåer. En av Brukers kunder i Kroatien hade problem med sina instrument.

David Burian, Bruker s.r.o, Czech Republic
Med AIRe Link kunde vi lösa problemet på distans och vi sparade därmed resor till Kroatien. AIRe Link hjälper oss att spara kostnader för oss och ökar kundnöjdheten eftersom kunden inte behöver vänta på en servicetekniker. Dessutom är AIRe Link faktiskt det enda sättet att få instrumenten tillbaka i drift för våra kunder i begränsade länder. AIRe Link-lösningen är enkel att använda och ger utmärkt kvalitet på både video och ljud.
David Burian, Bruker s.r.o, Czech Republic

Allt som krävs för att börja använda lösningen är att skapa ett användarkonto i verktyget, som bara tar ett par minuter. Den nuvarande öppna betaversionen kommer att bytas ut till en produktionsversion 2021.

Initiativet med AIRe Link speglar Konica Minoltas utveckling genom att erbjuda kunderna intelligenta anslutna arbetsplatslösningar, samtidigt som man ökar hållbarhetsåtgärderna och främjar anställdas välbefinnande.

Läs gärna mer här!

Om Konica Minolta

Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Vi bygger broar mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa kvalitetslösningar inom print- och IT-infrastruktur och vi utvecklar ständigt våra affärsområden.

Innovation ligger i centrum för allt vi gör. Under de senaste 140 åren har vi kontinuerligt förflyttat gränserna för tekniken genom att skapa revolutionerande produkter och tjänster som förbättrar våra kunders verksamheter.

Konica Minolta sysselsätter idag hela 43 300 medarbetare världen över med en omsättning på cirka 7,7 miljarder euro. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm samt platskontor i Göteborg, Malmö, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 70 platser i Sverige. Mer information om företaget finns på www.konicaminolta.se