Stockholm, Kista,
09
December
2020
|
08:00
Europe/Amsterdam

Konica Minolta tydliggör kanalstrategin för att möta kunder mer lokalt

Starka säljpartners är en av grundpelarna i helhetserbjudandet.

Fr vä: Paul Lacopie, Rebecca Thorén, Mia Åslander och Robert Bergqvist

Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Innovation ligger i centrum för allt vi gör och så har det sett ut de senaste 140 åren.

Kontinuerligt förflyttar vi gränserna för tekniken för att skapa lösningar som förbättrar våra kunders verksamheter. Naturligt har vi blivit brobyggare mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa lösningar inom både print- och IT-infrastruktur *1.

Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta Sverige
Samma innovativa syn har vi även på den föränderliga marknaden. Vi har haft en stark partnerkultur sedan 40 år, vilket har gjort det naturligt för oss att tydliggöra vår kanalstrategi än mer nu. Inte minst på en marknad som tenderar att bli allt mer lokal.

Det är av det skälet vi nu flyttar ut vår direktförsäljning av både maskiner och mjukvara för det traditionella kontoret till utvalda partners. Globala och nationella avtal av det lite större slaget behåller vi dock inom organisationen, så väl som våra affärsområden för Production Printing samt Major Account.

 
Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta Sverige

Närhet till slutkunden

I vår strävan efter att ständigt öka vår servicegrad och komma närmare marknaden är vårt val att göra detta via de som känner slutkunden allra bäst helt naturligt för oss.

- Starka säljpartners är en av grundpelarna i vårt helhetserbjudande. De är alla starka entreprenörer med god lokal förankring och hög kapacitet. Tillsammans med vårt produkt- och tjänsteutbud levererar vi tveklöst ett bättre värde till slutkunden, menar Paul.

En tydlig win-win med kunden i första rummet

Vi strävar efter att ligga i framkant och vara relevanta i ytterligare 140 år, minst. För att förtjäna vår plats, blir den uttalade kanalstrategin en naturlig väg framåt.

 

Rebecca Thorén, Sales Director Konica Minolta Sverige
Det är helt enkelt marknaden som har drivit på strategivalet att gå genom våra partners mer uttalat, skulle jag säga. Tillsammans med dem vårdar vi varumärket samtidigt som slutkunden får bästa möjliga uppmärksamhet. Vi är fantastiska på utveckling och innovation med starka muskler i form av våra ägare. Våra partners arbetar nära kunderna och vet exakt vad de behöver. En naturlig win-win.
Rebecca Thorén, Sales Director Konica Minolta Sverige


Starkt samarbete utvecklas ytterligare

- Med varm hand lämnar vi nu över stafettpinnen för lokala och kundnära kontakter till våra utvalda partners Gibon och Offitech. Vi fortsätter i och med detta att bygga vidare på det goda samarbete vi redan har. Överlåtelsen av försäljnings- och serviceverksamheten för kontorsrelaterad hårdvara och tjänster kommer därmed allt närmare kunden, berättar Paul.

Våra utvalda partners Gibon och Offitech ser fram emot att på bästa vis få möta kunderna på deras respektive hemmaplan.

Mia Åslander, VD Gibon Sverige
Det känns fantastiskt roligt att få förtroendet att förvalta och utveckla dessa kunder vidare. Med verksamhet på 17 orter runt om i Sverige och med ett brett erbjudande, skräddarsytt för mindre och medelstora företag, kan vi stödja dem varje steg på vägen av digitaliseringsresan. Vi ser fram emot att välkomna alla dessa kunder till Gibon.
Mia Åslander, VD Gibon Sverige
Robert Bergqvist, VD Offitech
Ja, vi ser verkligen fram emot ett varmt ägarskap av kunden och deras digitalisering. Oavsett var de befinner sig, så kommer de att känna att vi finns nära. På det här viset kan vi fortsätta att utveckla erbjudandet för och tillsammans med våra kunder. Vi har sedan länge varit på väg åt en stark etablering i de tre största städerna. Jag brukar säga att vi är lokalt rikstäckande.
Robert Bergqvist, VD Offitech

Vår nya kanalstrategi borgar för en ökad servicegrad landet över. Kundens kontaktytor blir allt fler med ett avsevärt ökat antal tekniker och säljare. Upparbetade kontaktvägar såväl som personliga kontakter förblir desamma.

*1 Konica Minolta har nyligen utsetts till världsledare av IDC för transformationen inom print. En fin bekräftelse på vårt innovativa arbete och fokus. Läs mer här och ladda gärna ned rapporten!

-------

Vill du veta mer? Kontakta gärna:

Paul Lacopie. Country Manager, Konica Minolta Sverige gällande övergripande frågor kring vår kanalstrategi
Mobil: +46 708 967 501, växel: +46 8 627 75 01,e-post: paul.lacopie@konicaminolta.se

www.konicaminolta.se

Rebecca Thorén. Sales Director, Konica Minolta Sverige gällande säljrelaterade frågor
Mobil: +46 70 896 75 40, växel: +46 8 627 75 00,e-post: rebecca.thoren@konicaminolta.se

Mia Åslander. VD, Gibon Sverige
Mobil: +46 76 188 91 77, växel: +46 10 252 50 21, e-post: mia.aslander@gibon.se  
www.gibon.se

Robert Bergqvist. VD, Offitech
Växel: +46 31 746 82 02, e-post: robert.bergqvist@offitech.se
www.offitech.se

Om Konica Minolta

Konica Minolta är ett globalt IT-företag som förändrar och revolutionerar framtidens sätt att arbeta. Vi bygger broar mellan papper och digitalisering genom att tillhandahålla innovativa kvalitetslösningar inom print- och IT-infrastruktur och vi utvecklar ständigt våra affärsområden.

Innovation ligger i centrum för allt vi gör. Under de senaste 140 åren har vi kontinuerligt förflyttat gränserna för tekniken genom att skapa revolutionerande produkter och tjänster som förbättrar våra kunders verksamheter.

Konica Minolta sysselsätter idag hela 43 300 medarbetare världen över med en omsättning på cirka 7,7 miljarder euro. Konica Minolta Business Solutions Sweden AB har huvudkontor i Stockholm samt platskontor i Göteborg, Malmö, Kalmar och Falun. Inkluderat fristående återförsäljare finns Konica Minolta representerat på cirka 70 platser i Sverige. Mer information om företaget finns på www.konicaminolta.se